Nissan heeft een herziene versie van de Leaf klaar. De op de Autosalon van
Genève debuterende elektrische auto heeft een grotere actieradius en meer
binnenruimte.

Dat heeft beide te maken met de opnieuw ontworpen elektrische aandrijflijn,
want daardoor kon de oplaadunit van de kofferruimte naar de voren verhuizen
en is meer bagageruimte (370 liter) en extra ruimte op de achterbank.

De oplaadtechniek, de omvormer en de 109 pk elektromotor zijn nu samengebracht
onder de motorkap. De stroom komt van 48 compacte lithium-ion accumodules
die onder de auto zijn geplaatst. Dat zorgt voor een lager zwaartepunt en
een beter weggedrag.

Mede door een nieuwe verwarmingssysteem is de actieradius in de officiële
meting toegenomen met 24 kilometer tot 199 kilometer. De keramische
verwarming is namelijk vervangen door een zuinigere warmtepomp. Optioneel is
een geïntegreerde 6,6 kW oplaadunit, waarmee de Leaf met 32 ampère kan
worden op geladen en dat kan dan in vier uur.

Er zijn wereldwijd tot nut toe 50 duizend Leafs verkocht. In Nederland is de
auto redelijk populair, vooral omdat de zakelijke rijder geen bijtelling en
geen wegenbelasting betaalt. In aanschaf is de auto wel relatief duur: 35
duizend euro.

Meer autonieuws op Carros.nl

Lees ook:

Grote automerken: liever plug-in hybride dan elektrisch

Proef elektrisch rijden loopt slecht

'Toyota ontwikkelt draadloos oplaadbare Prius'

Elektrische BMW krijgt hulpmotortje voor lange afstanden

Minder storingen laadpalen elektrische auto

Wat tanken we in 2050?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl